Różne typy medytacji zmieniają różne obszary mózgu

Różne typy medytacji zmieniają różne obszary mózgu

Dużo dyskutowano o tym, jakie rodzaje czynności umysłowych są w stanie zmienić mózg. Niektóre obietnice ulepszonego IQ i ulepszonej funkcji mózgu dzięki specjalnie zaprojektowanym „grom mózgowym” nie spełniły oczekiwań. Tymczasem trening medytacji i uważności zgromadził imponujące dowody, sugerując, że praktyki mogą zmienić nie tylko strukturę i funkcję mózgu, ale także nasze zachowanie i doświadczenie z chwili na chwilę.

Uczestnicy, którzy mieli od 20 do 55 lat, uczestniczyli w trzech różnych typach szkoleń przez trzy miesiące, co łącznie trwało dziewięć miesięcy. Pierwsze szkolenie nazwano modułem „Obecność” i było bardzo podobne do skupionej medytacji świadomości, starożytnej praktyki, która była badana w ostatnich latach. W tym badaniu uczestnicy nauczyli się skupiać swoją uwagę, przywracać ją, gdy wędrowała, i zajmować się oddechem i wrażeniami wewnętrznego ciała.

Drugie szkolenie nazywało się „Działanie”, którego celem było zwiększenie empatii i współczucia dla innych – uczestnicy nauczyli się medytacji „miłującej dobroci” (metta) i współpracowali z partnerami, których celem było zwiększenie współczucia i empatii.

Ostatnim był moduł „Perspektywa”, podobny do uważności lub medytacji otwartego monitorowania. Tutaj skupiono się na obserwowaniu własnych myśli bez osądzania i zwiększaniu zrozumienia perspektyw innych.

Naukowcy twierdzili, że trening w każdej z tych metod doprowadzi do wzrostu objętości w odpowiednich obszarach mózgu. I to było w dużej mierze tym, co znaleźli, ponieważ skanowali mózgi uczestników na końcu każdego modułu i porównywali grupy ze sobą. Trening obecności był związany ze zwiększoną grubością przedniej kory przedczołowej (PFC) i przedniej kory obręczy (ACC), o których wiadomo, że są silnie zaangażowane w uwagę. Trening działania był związany ze zwiększoną grubością w regionach, o których wiadomo, że są zaangażowane w emocjonalnie napędzane emocje, takie jak empatia; Trening perspektywiczny związany ze zmianami w obszarach związanych ze zrozumieniem stanów psychicznych innych i, co ciekawe, hamowaniem perspektywy siebie.

Reklama

Wyniki są ekscytujące, ponieważ oferują jeszcze bardziej zniuansowane spojrzenie na to, w jaki sposób medytacja może zmienić mózg iw stosunkowo krótkim czasie. Wiele badań wykazało, że doświadczeni medytujący mają znacznie zmienioną strukturę i funkcję mózgu, ale coraz więcej badań odkryło również, że stosunkowo krótkie treningi medytacyjne u nowicjuszy (na przykład dobrze znany ośmiotygodniowy program MBSR) mogą również zmienić mózg funkcjonować, poprawiać samopoczucie i zmniejszać objawy depresji i lęku.

Autorzy twierdzą, że wyniki mogą być stosowane w wielu ustawieniach, zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

Nasze odkrycia sugerują potencjalną biologiczną podstawę tego, jak można pielęgnować uważność i różne aspekty inteligencji społecznej.

Dodają, że ten rodzaj wrażliwości jest szczególnie ważny w dzisiejszych czasach, ponieważ nasza społeczność staje się bardziej globalna, a zrozumienie doświadczeń innych jest bardziej istotne.

Wraz z rosnącą globalizacją, wzajemnymi powiązaniami i złożonością naszych społeczeństw umiejętności miękkie stają się coraz ważniejsze

mówią.

Kompetencje społeczne, takie jak empatia, współczucie i przyjmowanie perspektywy innej osoby, pozwalają na lepsze zrozumienie uczuć innych i innych przekonań oraz są kluczowe dla pomyślnej współpracy.

Medytacja w różnych formach może być potężnym sposobem na zwiększenie rodzajów inteligencji, które mają największe znaczenie.

link do badania: https://advances.sciencemag.org/content/3/10/e1700489

 

Poznaj autora / nootraveller

Natura eksperymentatora. Poszukiwacz nowości. Fan niesztampowości.

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie upubliczniony.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>