Trening medytacji uważności może pomóc ludziom uwolnić się od lękliwych reakcji

Trening medytacji uważności może pomóc ludziom uwolnić się od lękliwych reakcji

Programy medytacji uważności okazały się obiecujące w leczeniu lęku. Teraz nowe badania mogą pomóc wyjaśnić dlaczego. Według badań opublikowanych w Biological Psychiatry, medytacja uważności wydaje się pomagać gasić straszne skojarzenia.

Wykazano, że interwencje uważności zmniejszają stres i poprawiają umiejętności regulacji emocji w licznych badaniach, jednak mechanizmy neuronalne są nadal w dużej mierze nieznane

powiedział autor badań Gunes Sevinc, stażysta podoktorancki w Massachusetts General Hospital i Harvard Medical School.

Jeden z proponowanych mechanizmów opiera się na założeniu, że medytacja uważności zapewnia kontekst podobny do terapii ekspozycji. Podczas terapii ekspozycyjnej osoby są narażone na bodźce w inny sposób w bezpiecznym środowisku i stopniowo uczą się, że bodźce te nie są już zagrożeniem.

Medytacja uważności zapewnia podobny kontekst, a tym samym może stworzyć okazję do nauczenia się, że pewne myśli i odczucia nie są niebezpieczne

– powiedział Sevinc.

Naukowcy wykorzystali skany MRI mózgu i zadanie wygaszania strachu w celu zbadania zmian w sieciach neuronowych związanych z uwagą i pamięcią po treningu medytacji uważności.

W badaniu 42 uczestników ukończyło 8-tygodniowy program redukcji stresu oparty na uważności, w którym uczyli się formalnej medytacji i praktyk jogi. Kolejnych 25 uczestników, którzy służyli jako grupa kontrolna, ukończyło 8-tygodniowy program edukacji w zakresie zarządzania stresem, w którym uczono ich o wpływie stresu i wykonywano lekkie ćwiczenia aerobowe.

REKLAMA

Naukowcy odkryli, że zmiany w hipokampie po treningu uważności wiązały się ze zwiększoną zdolnością do hamowania strasznych skojarzeń, których nauczyli się podczas zadania wygaszania strachu.

Trening uważności może poprawić regulację emocji, zmieniając reakcje neurobiologiczne związane z naszą zdolnością do pamiętania, że ​​bodziec już nie zagraża

powiedział Sevinc PsyPostowi.

Strach i lęk mają zwykle zwyczajowy składnik – jeśli coś sprowokowało strach w przeszłości i nadal zwyczajowo reagujemy strachem lub unikamy tych kontekstów, nawet jeśli nie ma rzeczywistego zagrożenia lub bardzo małego. Uważnie doświadczając groźnego bodźca, w tym przypadku łagodnego szoku, zdajemy sobie sprawę, że być może nasze reakcje są przesadzone.

Dane sugerują, że uważność zwiększa także naszą zdolność zapamiętywania tej nowej, mniej przerażającej reakcji na te bodźce i przełamuje nawyk niepokoju

– wyjaśnił Sevinc.

Ale badanie – podobnie jak wszystkie badania – zawiera pewne ograniczenia.

Jednym z głównych zastrzeżeń w badaniu jest to, że liczba osób w edukacji zarządzania stresem nie była równa grupie szkoleniowej uważności. Wpływa to na uogólnienie wyników i naszą zdolność do wyciągnięcia wniosku, że wyniki można przypisać wyłącznie treningowi uważności

– powiedział Sevinc.

Wszyscy uczestnicy byli również zdrowymi osobami bez lęku. Przyszłe badania należy przeprowadzić z próbkami klinicznymi i stosując bodźce zagrażające istotne dla ich lęku (np. Pająki, sygnały, które wywołują panikę lub traumatyczne wspomnienia, takie jak w PTSD), aby określić, czy podobne zmiany w aktywacji mózgu występują w tych warunkach.

Moja praca doktorska skupiała się na poznaniu moralnym, szczególnie na tym, jak ludzie przetwarzają informacje istotne moralnie

– dodał Sevinc.

Moje zainteresowanie badaniami uważności wynika z potencjału uważnej świadomości w poprawianiu naszej zdolności dostrzegania moralnie istotnych bodźców. Może być bardziej prawdopodobne, że uważna osoba zauważy te bodźce i potencjalnie podejmie działania. Mam nadzieję zbadać ten związek w przyszłości.

link do badania: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006322319314076

Poznaj autora / nootraveller

Natura eksperymentatora. Poszukiwacz nowości. Fan niesztampowości.

Zostaw komentarz

Twój email nie zostanie upubliczniony.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>