Nasze mózgi mogą być zdolne do tworzenia nowych neuronów przez cały okres dorosłości

Badanie mózgów w wieku od 43 do 87 lat sugeruje, że możemy nadal tworzyć nowe komórki mózgowe przez całe nasze życie. Odkrycie może oznaczać, że dorosłe mózgi są bardziej zdolne do powrotu do zdrowia po uszkodzeniu niż sądziliśmy.

Chociaż wiele naszych tkanek i narządów odnawia się przez całe życie, uważa się, że neurogeneza – wzrost nowych neuronów – rzadko występuje u dorosłych. Teraz María Llorens-Martín z Centrum Biologii Molekularnej Severo Ochoa w Hiszpanii i jej koledzy badali próbki tkanki mózgowej od 13 zmarłych dorosłych, szukając oznak nowych komórek mózgowych.

Nowe neurony powstają w hipokampie – regionie mózgu będącym kluczem do uczenia się i pamięci – a gdy dojrzewają od młodego do starego, wytwarzają pewne białka. Aby zidentyfikować te nowe komórki, zespół wykorzystał cztery rodzaje przeciwciał do wykrycia tych białek i odkrył, że wszystkie zostały przyciągnięte do tysięcy neuronów w próbkach.

Kiedy zespół zbadał komórki wytwarzające te białka, odkrył różne kształty i rozmiary neuronów. Llorens-Martín mówi, że wskazuje to, że te neurony dojrzewają i dlatego sugeruje, że zostały one wyprodukowane w późniejszym życiu.

„W starszych mózgach występuje neurogeneza i jest to ważne dla tworzenia nowych wspomnień” – mówi Llorens-Martín. „Nawet ludzie w wieku 90 lat muszą codziennie przechowywać nowe wspomnienia, więc nie jestem zaskoczony, że to znaleźliśmy”.

Arturo Alvarez-Buylla z University of California w San Francisco nie zgadza się z tym. „Morfologia, którą pokazują, to wszystkie dojrzałe komórki. Moje przeczucie jest takie, że są tam od dłuższego czasu ”, mówi. Dowody na nowy wzrost neuronów u dorosłych nie są spójne, mówi, a żeby naprawdę udowodnić, że tworzą się one w mózgach dorosłych, musielibyśmy mieć metodę, która wykrywa, kiedy rodzą się komórki – technika, której obecnie brakuje w zestawie narzędzi neurologicznych.

„Myślę, że to, co widzieli, to komórki, które dojrzewają bardzo powoli, więc nadal mają ślad białka od momentu ich powstania lub z jakiegoś powodu zwiększają poziom tego białka, aby zmodyfikować komórkę w późniejszym życiu”, mówi Alvarez -Buylla.

Hipokamp jest jednym z regionów mózgu najbardziej dotkniętych chorobą Alzheimera. Llorens-Martín i jej zespół przebadali także tkankę mózgową 45 osób z chorobą Alzheimera, którzy zmarli między 52 a 97 rokiem życia. Zobaczyli, że te mózgi mają mniej komórek tworzących białka związane z dojrzewającymi neuronami. Ci, którzy mieli cięższą chorobę Alzheimera, gdy zmarli, mieli mniej tych białek niż ci, którzy mieli łagodniejsze objawy.

„Niedojrzałe neurony są kluczowe dla niektórych rodzajów uczenia się” – mówi Llorens-Martín. Nie jest jasne, czy posiadanie mniejszej liczby nowych neuronów prowadzi do objawów Alzheimera, czy też jest odwrotnie, mówi.

Link do badania: https://www.nature.com/articles/s41591-019-0375-9