Naukowcy odkryli połączenia w mózgu odpowiedzialne za inteligencję

I możliwe, że będziemy w stanie nimi manipulować w przyszłości!

Po raz pierwszy w historii naukowcy zidentyfikowali skupiska genów w mózgu, które odpowiedzialne są za ludzką inteligencję.

Dwa skupiska zwane M1 i M3 są sieciami, które składają się z setek indywidualnych genów i, jak uważa się, są odpowiedzialne za nasze funkcjonowanie poznawcze, w tym pamięć, koncentrację uwagi, szybkość przetwarzania i rozumowania.

Grupa naukowców , która zidentyfikowała M1 i M3 twierdzi, że klastry te prawdopodobnie znajdują się pod kontrolą głównych przełączników regulujących funkcje sieci genów. Jeżeli ta hipoteza jest trafna to możliwe, że w przyszłości będziemy w stanie manipulować naszą genetyczną inteligencją oraz zwiększać nasze możliwości poznawcze.

„Wiemy, że genetyka odgrywa ważną rolę jeżeli chodzi o inteligencję, ale do tej pory nie było jasne które geny za to odpowiadają” – mówi neurolog Michael Johnson z Imperial College w Londynie. ” Badanie pokazuje, które z nich biorą udział w tworzeniu inteligencji i jak na siebie wpływają.

Naukowcy dokonali tego odkrycia badając mózgi pacjentów poddanych neurochirurgii w leczeniu padaczki. Przeanalizowali tysiące ekspresji genów w mózgu łącząc wyniki z dwóch zestanów danych: informacji genetycznej od zdrowych ludzi o których badano IQ oraz u osób z zaburzeniami neurologicznymi i niepełnosprawnością intelektualną.

Porównując wyniki badacze stwierdzili, że niektóre z tych genów, któe wpływają na inteligencję u zdrowych ludzi mogą wywołać poważne problemy neurologiczne jeżeli zaczną mutować.

„Cechy takie jak inteligencja są regulowane przed duże grupy genów współpracujących razem – jak w drużynie piłkarskiej złożonej z zawodników na różnych pozycjach” powiedział Johnson. „Użyliśmy analizy komputerowej do identyfikacji genów w ludzkim mózgu które ze sobą współpracują aby wpływać na nasze możliwości kognitywne w celu tworzenia wspomnien czy podejmowania racjonalnych decyzji w obliczu wielu złożonych informacji. Okazało się, że niektóre z tych genów pokrywają się z tymi, które odpowiedzialne są za zapoczątkowanie padaczki czy niepełnosprawności intelektualnej.”

Badanie, które ukazało się Nature Neuroscience jest na wczesnym etapie, ale autorzy uważają, że jego analiza może mieć decydujący wpływ nie tylko na leczenie chorób mózgu ale również pewnego dnia da możliwość zmiany możliwości kognitywnych mózgu.

„Mamy nadzieję,że to badanie dostarczy nowych informacji na temat lepszych metod leczenia chorób neurorozwojowych tj. padaczka i złagodzić upośledzenie fukcji poznawczych związane z tymi chorobami” powiedział Johnson. „Nasze badania sugerują, że będzie można w przyszłości pracować nad tymi genami w celu modyfikacji inteligencji, jednak jest to narazie na etapie teoretyzowania. Ale właśnie poczyniliśmy pierwszy krok na drodze do urzeczywistnienia naszych założeń.”